Anekdoter om religion

mars 2, 2010

Jag har inte varit vidare religiös i mitt liv. Men något jag känt av i mina yngre år är gudsfruktan, då jag trodde att han fanns. Visste inte speciellt mycket om Gud förutom att han kunde läsa ens tankar och bestämma överallt. Jag avskydde honom. Att någon annan var inne i ens huvud. Och jag föreställde mig hur jag blev dödat i ett kugghjulsmaskineri i helvetet för att jag inte gillade honom.

Jag har också bett till Gud tre gånger i mitt liv. När jag var väldigt ung så bad jag till Gud att min syster skulle dö. Inte för att jag på nåt sätt ville att hon skulle göra det. Men jag kände att ingenting blev som man ville. Ganska tragiska tankar för ett barn.

Den andra gången kände mig så så smutsig när jag bad till gud att jag föreställde mig ha handskar på mig. Det var när jag bad till gud att mina föräldrar skulle separera.

Tredje gången var när en släkting låg i koma. Då sov alla vi ungar i släkten i samma stora säng och vi bad till Gud att han skulle överleva.

Numera har jag en agnostisk ståndpunkt men min relation till Gud har inte varit så bra kan man nog konstatera.

Lämna en kommentar